||
قیمت روز طلا: ۴,۲۰۲,۰۰۰  تومان
در صورت روشن بودن لطفا ابتدا فیلترشکن خود را خاموش و سپس مراحل خرید را دنبال کنید
سبد خرید شما خالی است.
گالری تاج - خرید آنلاین طلا
تاج بلاگ

تمیز و براق کردن طلا با روش های خانگی در چند مرحله ساده

۱۰ مهر ۱۴۰۳
خوشبختانه، نیازی به صرف هزینه‌های گزاف برای تمیز کردن طلا در جواهر فروشی‌ها نیست. با استفاده از مواد ساده و در دسترس در خانه، می‌توانید به راحتی درخشش از بین رفته را به جواهرات طلای خود بازگردانید و از زیبایی آنها لذت ببرید. در این راهنمای جامع و گام به گام نحوه تمیز کردن و مراقبت از جواهرات طلا را به شما آموزش می‌دهیم.
    در این مطلب می‌خوانید:

جواهرات طلا، یادگارهای گران‌بها و ارزشمندی هستند که در طول زمان، درخشش و زیبایی خود را به دلیل عوامل مختلفی مانند گرد و غبار، چربی و مواد شیمیایی از دست می‌دهند.

آب گرم را با چند قطره مایع ظرفشویی مخطوط کنید

آب گرم را با چند قطره مایع ظرفشویی مخطوط کنید

برای تمیز و براق کردن طلا با روش های خانگی یک کاسه را با آب گرم پر کنید و چند قطره صابون ظرفشویی به آن اضافه کنید. برای تمیز کردن زیورآلات طلایی خود، بهتر است از یک کاسه کوچک استفاده کنید تا جلوی خطر گم شدن آن در زهکشی را بگیرید. همچنین، برای محفاظت از فلز یا سنگ‌های قیمتی، از آب ولرم استفاده کنید به جای آب جوش یا داغ. سپس محلول را به آرامی با هم مخلوط کنید.

اگر جواهرات شما دارای سنگ‌های قیمتی هستند، نگران نباشید. جواهرات با سنگ‌های قیمتی منبت کاری شده نیز می‌توانند با آب گرم و محلول صابون ظرفشویی تمیز شوند. آن‌ها را برای مدتی در آب فرو کرده و سپس با استفاده از یک مسواک نرم به دقت تمیز کنید. در ادامه، با استفاده از آب گرم، زیورآلات را بشویید و با پارچه‌ای بدون پرز آنها را خشک کنید.

همچنین، صابون ظرفشویی برای تمیز کردن جواهرات پر از طلا موثر است. اما بهتر است از یک پاک کننده طلای مناسب‌تر نیز استفاده کنید. اگرچه بسیاری از این پاک کننده‌ها با آب مخلوط می‌شوند، اما دستورالعمل‌ها ممکن است متفاوت باشند، بنابراین بهتر است دستورالعمل‌های بسته‌بندی را رعایت کنید. همچنین، باید به این نکته توجه کنید که برخی از پاک کننده‌ها که توسط شرکت‌های مختلف تولید می‌شوند، حاوی آمونیاک هستند که ممکن است به جواهرات طلای منبت کاری شده با کهربا یا مروارید آسیب برساند.

جواهرات خود را در آب مخلوط با صابون قرار دهید

جواهرات خود را در آب مخلوط با صابون قرار دهید

جواهرات خود را برای مدت 15 تا 20 دقیقه در آب حاوی صابون قرار دهید. این کار باعث جدا شدن کثیفی و روغن‌هایی که روی سطح جواهرات جمع شده اند می‌شود. علاوه بر این، آغشته کردن جواهرات به این محلول به حذف کثیفی و باقی‌مانده‌هایی که در شکاف‌ها یا زیر سنگ‌های قیمتی جمع شده‌اند کمک می‌کند.

اگر جواهرات طلای شما هنوز دارای لکه‌های سیاه هستند، ممکن است کدر شده باشند. طلا به طور طبیعی و با گذشت زمان کدر می شود (معمولاً بعد از 50 تا 60 سال) و از بین بردن این لکه‌های تیره ممکن است ارزش آن را کاهش دهد. در این صورت، بهتر است برای تمیز کردن و احیای آنها به یک جواهرساز متخصص مراجعه کنید. در ادامه به نکاتی قابل توجه اشاره می‌کنیم:

  • از یک مسواک نرم با برس‌های ظریف (مانند مسواک مخصوص جواهرات) استفاده کنید.
  • موهای مسواک را به محلول آغشته کنید.
  • جواهرات را به آرامی مسواک بزنید، به خصوص به قسمت‌هایی که کثیفی بیشتر جمع شده است توجه کنید.
  • حتماً روی مناطقی که دارای گوشه‌ها و شکاف‌های تنگ هستند تمرکز کنید، زیرا ممکن است کثیفی، روغن‌ها و ذرات در آن جا گیر کرده باشند.
  • اگر حلقه‌ها، گوشواره‌های طلا یا سنگ‌های قیمتی را تمیز می‌کنید، قسمت زیرین سنگ‌ها را نیز به آرامی مسواک بزنید تا درخشش و درخشندگی آنها را بازیابی کنید.

با رعایت این نکات ساده، می‌توانید به راحتی درخشش جواهرات طلای خود را در خانه بازگردانده و از زیبایی آنها برای سال‌های طولانی لذت ببرید.

جواهرات را با آب گرم بشویید

شستن جواهرات طلا با آب گرم یک روش ساده و موثر برای تمیز و براق کردن طلا با روش های خانگی یعنی؛  از بین بردن کثیفی، چربی و لکه ها است. در اینجا نحوه انجام این کار آمده است:

مواد لازم

یک کاسه

آب گرم

مایع ظرفشویی

پارچه نرم

  1. یک کاسه را با آب گرم پر کنید.
  2. چند قطره مایع ظرفشویی ملایم به آب اضافه کنید.
  3. جواهرات طلای خود را در محلول قرار دهید.
  4. جواهرات را به مدت 30 ثانیه تا یک دقیقه خیس کنید.
  5. جواهرات را به آرامی مسواک بزنید تا هرگونه کثیفی یا لکه از بین برود.
  6. جواهرات را زیر آب گرم بشویید تا تمام صابون باقی مانده از بین برود.
  7. جواهرات را با یک پارچه نرم خشک کنید.

طلا را با پارچه نرم و تمیز خشک کنید

در نهایت، جواهرات خود را با یک پارچه نرم و تمیز خشک کنید. این کار برای از بین بردن هرگونه قطره آب باقی مانده و جلوگیری از ایجاد لکه کمک می کند.

بهترین نوع پارچه برای استفاده، یک پارچه میکروفایبر نرم یا یک پارچه پنبه‌ای قدیمی است. این پارچه‌ها نرم و جاذب هستند و هیچ خط و خش روی طلا باقی نمی گذارند. از دستمال کاغذی خودداری کنید زیرا کمی ساینده است و می تواند به فلز نرم آسیب برساند.

پاک کننده های خانگی برای تمیز و براق کردن طلا

پاک کننده های خانگی برای تمیز و براق کردن طلا

یکی از موادی که می‌توانید با آن طلا را تمیز کنید آمونیاک است. البته توجه داشته باشید که آمونیاک می‌تواند به عنوان یک پاک‌کننده موثر برای جواهرات طلا مورد استفاده قرار گیرد، اما بسیار مهم است که با احتیاط از آن استفاده شود و به برخی نکات محدودیت‌ها توجه شود. در ادامه نکات مهم در استفاده از آمونیاک برای تمیز کردن جواهرات طلا:

  1. استفاده از آمونیاک رقیق شده: هرگز آمونیاک غلیظ را مستقیماً روی جواهرات قرار ندهید، زیرا ممکن است به فلزات آسیب برساند. به جای آن، از یک محلول رقیق با ترکیب یک قسمت آمونیاک با شش قسمت آب گرم استفاده کنید.
  2. استفاده از مسواک نرم: برای تمیز کردن جواهرات با محلول آمونیاک رقیق شده، از مسواک نرم استفاده کنید. از برس‌های سفت یا ابزارهای ساینده دوری کنید تا به جواهرات آسیب نرسانید.
  3. شستشو و خشک کردن سریع جواهرات: جواهرات را بیش از چند ثانیه در محلول آمونیاک نگه ندارید. پس از تمیز کردن، آنها را با آب گرم شستشو داده و با یک پارچه نرم و بدون پرز خشک کنید.

مواردی که حین شستشوی طلا با آمونیاک باید از آنها اجتناب کنید بدین صورت هستند:

  1. استفاده از آمونیاک روی جواهرات با سنگ‌های خاص: آمونیاک ممکن است به برخی از سنگ‌های قیمتی مانند کهربا، مروارید، عقیق و فیروزه آسیب برساند. اگر جواهرات شما دارای این سنگ‌ها هستند، از روش تمیز کردن دیگری استفاده کنید.
  2. استفاده از خمیر دندان یا جوش شیرین: این مواد ساینده می‌توانند به طلای ظریف خراش وارد کنند.
  3. استفاده از مواد شیمیایی خشن: از سفیدکننده، کلر و سایر مواد شیمیایی خشن برای تمیز کردن جواهرات طلا استفاده نکنید، زیرا ممکن است به فلزات آسیب برسانند.

زمان مناسب برای تمیز و براق کردن طلا

زمان تمیز کردن جواهرات طلای شما به عوامل مختلفی بستگی دارد، از جمله:

  • میزان پوشیدن آنها: اگر جواهرات خود را به طور مرتب می پوشید، باید آنها را بیشتر از جواهراتی که به ندرت می پوشید تمیز کنید.
  • محیط: اگر جواهرات خود را در محیط‌هایی می پوشید که گرد و غبار یا کثیفی زیاد است، باید آنها را بیشتر از زمانی که آنها را در محیط های تمیز می پوشید تمیز کنید.
  • محصولاتی که از آنها استفاده می کنید: اگر از لوسیون‌ها، عطرها یا سایر محصولات شیمیایی استفاده می‌کنید که می‌توانند با طلا واکنش نشان دهند، باید جواهرات خود را بیشتر تمیز کنید.

به طور کلی، توصیه می‌شود جواهرات طلای خود را حداقل ماهی یک بار تمیز کنید. با این حال، اگر زیاد آنها را می پوشید یا در محیط‌های کثیف می پوشید، ممکن است لازم باشد آنها را بیشتر تمیز کنید.

در ادامه به شما می‌گوییم که چه زمانی باید طلا را تمیز کنید:

  • به نظر می رسد کدر یا کثیف باشد.
  • احساس چربی یا چسبندگی می‌کند.
  • هنگام پوشیدن آن، پوست شما را سبز می‌شود.

اگر هر یک از این علائم را مشاهده کردید، وقت آن است که جواهراتتان را تمیز کنید.

تمیز کردن جواهر در خانه

در حالی که روش‌هایی که در بالا توضیح داده شد برای تمیز کردن اکثر حلقه‌های طلای بدون سنگ‌های قیمتی مناسب است، تمیز کردن حلقه‌های دارای سنگ‌های قیمتی به مراقبت بیشتری نیاز دارند. به گفته استفان سیلور، بنیانگذار جواهرات زیبای استفن سیلور، «شما می‌توانید جواهرات الماس و یاقوت کبود خود را به راحتی و با خیال راحت با استفاده از وسایل خانگی که احتمالاً از قبل دارید (مانند یک مسواک نرم و مقداری Windex یا مقداری آمونیاک) آب گرم تمیز کنید."

سنگ‌های قیمتی مختلف می‌توانند سختی و دوام متفاوتی داشته باشند و برخی از آنها ممکن است به مواد شیمیایی خاصی حساس باشند. متخصص جواهرات نسبت به استفاده از محلول‌ها روی سنگ‌های قیمتی که الماس، یاقوت و یاقوت کبود نیستند، هشدار می‌دهد. او توضیح می‌دهد: «تمیز کردن این سه سنگ با استفاده از این روش تمیز کردن در خانه بی‌خطر است، اما بیشتر سنگ‌های قیمتی دیگر مانند زمرد، عقیق و فیروزه، برای مثال، بسیار ظریف هستند و تحت تأثیر این محلول‌ها قرار می‌گیرند.»

نتیجه گیری

در این راهنمای جامع، روش‌های ساده و مؤثری را برای تمیز و براق کردن طلا با روش های خانگی را به شما آموزش دادیم. تمیز کردن طلا در خانه بسیار آسان است و به تجهیزات خاصی نیاز ندارد اما اگر بسیار نگران هستید یا طلای به خصوصی دارید به افراد متخصص مراجعه کنید.

دیدگاه‌های کاربران درباره‌ی «تمیز و براق کردن طلا با روش های خانگی در چند مرحله ساده»
0 دیدگاه
0
(0 رای)
امتیاز شما به این مطلب:
دیدگاه خود را بنویسید:
متن تصویر را وارد کنید: